07.10.2018 / ZDRAVÉ OKIENKO

Prečo by športovci mali jesť ryby?

Ryby patria k najlepším zdrojom proteínov. Športovci však ryby napriek tomu konzumujú minimálne. Majú radi proteínové nápoje alebo bežné zdroje kvalitných bielkovín vo forme kuracieho alebo hovädzieho mäsa. Ak však nejedávajú dostatok rýb, prichádzajú o veľké množstvo živín.

Obrázok článku

Zdravé tuky

Zdravé tuky nachádzajúce sa v rybách, majú pre športovcov veľa výhod. Nedostatok omega-3-mastných kyselín môže viesť až k tomu, že sa zníži hladina glutamínu. To vedie k tomu, že svaly spotrebúvajú viac aminokyselín z iných zdrojov. Bunky, ktoré majú málo glutamínu tiež strácajú tekutiny, čo má negatívny vplyv na rast svalstva.

Zotavenie po tréningu

Ryby obsahujú aj zinok, ktorý sa podieľa na tvorbe testosterónu a je dobrý na rast a deľbu buniek. Selén má pozitívne účinky na imunitný systém, z čoho vyplýva, že telo sa po tréningu oveľa lepšie zotavuje. Chróm prispieva k tomu, že sacharidy sa v tele ukladajú vo forme glykogénu namiesto toho, aby sa premieňali na tuk, čím svaly mohutnejú.

Ryba na obed

Počas dňa potrebujete rýchlo stráviteľné proteíny, ktoré pripravujú svalstvo na prácu. Práve po tréningu je najvhodnejší čas, kedy prijať ryby, aby sa podarilo znovu otočiť látkovú výmenu z katabolického do anabolického stavu. K tomuto druhu patrí treska, sleď, či tuniak.

Ryba na večeru

Rybie mäso na večeru dodáva telu aminokyseliny. Pomaly stráviteľný proteín je pre tvorbu svalov lepší ako rýchly, pretože pomalé uvoľňovanie aminokyselín, spolu so zodpovedajúcim prísunom kalórií, pomáha udržať látkovú výmenu v rovnováhe. Vhodný je napríklad morský losos, sardinky, pstruh. Sú bohaté na tuk, čo má za následok spomalenie tráviaceho procesu.