07.10.2018 / ZDRAVÉ OKIENKO

Prečo konzumovať ryby?

Ryby patria medzi jeden zo základných kameňov, na ktorom by zdravá výživa mala byť založená. Odborníci radia, že by ste ryby mali mať na tanieri aspoň dvakrát týždenne.

Obrázok článku
Sú zdrojom dôležitých zdravých prvkov a vitamínov. Nikdy by ste sa však nemali zameriavať len na jeden druh rýb, pretože tak nedokážete využiť všetky živiny, ktoré vám ponúkajú.

Zdravý tuk

Obsah tuku v rybej svalovine je veľmi nízky. Preto sa rybie mäso radí medzi diétne a dobre stráviteľné. Rybie mäso opúšťa žalúdok už za 2 až 3 hodiny po konzumácii, takže za veľmi krátku dobu, čo hovorí v prospech redukčných diét, výživy športovcov, detí i starých ľudí.

Rybí tuk obsahuje cenné viac nenasýtené mastné kyseliny z rady omega – 3, ktoré majú celú radu blahodarných účinkov na zdravie. Podporujú zdravú srdcovo – cievnu sústavu, znižujú zrážanlivosť krvi, riedia krv, majú schopnosť brániť tvorbe krvných zrazenín – trombov, ktoré môžu byť príčinou infarktu myokardu alebo cievnej mozgovej príhody, sú nevyhnutné pre správnu funkciu sietnice v oku a tiež pre duševný vývoj. Sú základným stavebným kameňom mozgu.

Omega 3 – nenasýtené mastné kyseliny majú okrem toho protizápalový efekt v organizme a prijímané v dostatočnom množstve pomáhajú v terapii autoimunitných ochorení, akými sú Crohnova choroba, roztrúsená skleróza, reumatoidná artritída a migrenózne stavy.

Jód a selén

Rybie mäso obsahuje aj jód, ktorý je nenahraditeľným prvkom pre funkciu štítnej žľazy. Ďalej obsahuje tiež selén, ktorý je významným antioxidantom, znižuje nepriaznivé účinky znečistenia prostredia a spomaľuje starnutie organizmu, urýchľuje hojenie rán a má protizápalové účinky. Priaznivo pôsobí pri liečbe akné a tiež zlepšuje kvalitu vlasov.

Vitamín D

Ryby sú tiež jedným z hlavných zdrojov vitamínu D, ktorý je spájaný s rastom kostí – je tiež nevyhnutný pre to, aby sa vápnik v tele uložil na správne miesta, teda do kostí a zubov.