25.09.2018 / RADY OD KUCHÁROV

Na čo si dávať pozor pri príprave rýb

Ryby patria medzi najzdravšie jedlá, sú ľahko stráviteľné, obsahujú veľa dôležitých bielkovín, sú aj bohatou zásobárňou jódu a minerálov. Ich nenasýtené mastné kyseliny pozitívne vplývajú na srdcovo-cievny systém. Existujú však zásady, ktoré by ste pri varení a konzumácii mali ovládať.

Obrázok článku

1. Čerstvosť na prvom mieste

Dbajte na to, aby ryba, ktorú idete pripravovať, bola čo najčerstvejšia. Na Slovensku si môžeme bez problémov zadovážiť domáce sladkovodné druhy, ktoré sa dajú kúpiť aj živé. Morské ryby, ktoré v hypermarketoch predávajú na ľade, sú tiež vo veľmi dobrej kvalite. Pri nákupe rýb si overte čerstvosť jednoduchým spôsobom. Čerstvá ryba má len jemný, nevtieravý pach, prevládať by mala skôr vôňa morskej vody. Koža je lesklá, mäso pevné, nepoddáva sa tlaku. Oči sú lesklé a číre.

2. Mierny plameň

Ryby by sa mali pripravovať len na miernom ohni. Nezáleží na tom, či varíte, dusíte, paríte, alebo pečiete. Ryby pripravujte vždy pomaly, pri slabej teplote, pretože jemné mäsko si zachová všetku vôňu a chuť. Pri grilovaný na alobale nezabudnite rybu potrieť olejom aby sa neprichytila. Až tesne pred koncom ju dajte na ražeň dopiecť do chrumkava. Hotová je ryba vtedy, keď ide mäso ľahko od kostí.

3. Mlieko zaženie pach

Ryby žiadnu marinádu nepotrebujú. Stačí ich namáčať v mlieku. Odstráni tak bahennú arómu, ktorou bývajú napáchnuté staršie a väčšie kusy. Rybu stačí posoliť, zaliať mliekom a pridať prelisovaný cesnak. Nechajte odstáť minimálne hodinku alebo aj celú noc. Dlhšie nech zostane v mlieku ryba, ktorú ste vytiahli z mrazničky a rozmrazili, menej stačí čerstvej.

4. Bylinky pre zvýraznenie chuti

Pre podporu prirodzenej chuti môžete rybu pred upečením potrieť zmiešanou šťavou z citróna alebo limety s olivovým olejom a pridať bylinky, ktoré máte najradšej. Môže to byť petržlenová vňať, pažítka, majoránka či výraznejšie oregano, aníz, alebo aj mäta. Môžete pridať aj suché biele víno.