07.10.2018 / ZDRAVÉ OKIENKO

Ako často jesť ryby?

Slováci v konzumácii rýb za ostatnými národmi poriadne zaostávajú. Je to ale škoda, pretože ryby sú výborným zdrojom bielkovín, nenasýtených mastných kyselín, selénu a vitamínu D. Okrem toho konzumácia rýb pozitívne ovplyvňuje náladu.

Obrázok článku

Ryby sú z hľadiska racionálnej výživy ideálnym pokrmom. Aké je ale odporúčaná dávka rýb?

Odborníci odporúčajú konzumáciu rýb dvakrát až trikrát týždenne. U detí a tehotných žien je to dvakrát týždenne. Do kategórie zdravých rýb a morských plodov patria: sumec, langusta, ančovičky, mušle, škvrnitá treska, sleď, makrela, ustrice, ostriež, losos, sardinky či obľúbený pstruh.

Rybí tuk dokáže viazať cudzorodé látky, ktoré môžu pôsobiť ako alergény. Čo sa týka iných zdravotných problémov, rybí tuk mnohé z nich ovplyvňuje priaznivo, napríklad priebeh astmatických ochorení alebo reumatických artritíd. Dokáže tlmiť depresie a vhodný je aj pre diabetikov.

Aká forma je najlepšia?

Najvhodnejšou úpravou rýb je dusenie. Vtedy sa zachovajú všetky vitamíny. Konzervované ryby v rôznej úprave majú vysoký obsah vápnika, pretože väčšinou sa konzervujú celé, teda mäso aj kosti. V 100 gramoch sardiniek sa nachádza až 415 gramov vápnika. Málo prospešné sú majonézové rybacie šaláty, údené alebo vysmážané ryby.

Rybie mäso je ľahko stráviteľné a má vysokú biologickú hodnotu. Tuk z rýb je bohatý na nenasýtené omega-3 mastné kyseliny. Tieto látky v tele znižujú hladinu cholesterolu, znižujú riziko srdcovocievnych chorôb, zabraňujú nadmernému zrážaniu krvi a majú protizápalový efekt.